lørdag 29. mars 2008

Bilder og tagging og sånt

Så var vi over på Ting 5 her. Jeg simpelthen eeelsker bildesøket i google, det bruker jeg så å si daglig for å hente fram søte, fine og morsomme bilder som jeg ofte bruker til å krydre epostene mine med (og som jeg selvsagt aldri ville finne på å tuske til meg æren for ved å publisere i mer offentlige fora).

Etter et veldig inspirerende faglig seminar med Eirik Newth for ett års tid siden, ble jeg også oppmerksom på Flickr, og søker også der etter bilder, men har aldri lagt inn noe der selv. Nå i dag har jeg i tillegg lært fra Flickrs hjemmesider at "Flickr har blitt det raskest voksende nettstedet for bildedeling på nettet og var samtidig et av de første nettstedene som benyttet seg av “tagging” for å skape assosiasjoner og forbindelser mellom fotografier og brukere av nettstedet."

Foreløpig venter jeg med å lage en Flickr-konto, for jeg synes det blir veldig mange identiteter og konti å holde styr på nå. Men skulle behovet melde seg, så er jeg sikkert snar til å gjøre det! Dette med at man kan opprette grupper, f.eks., ser morsomt ut. Så kan alle i familien eller den gamle vennegjengen dele bilder der.

Dette med å forstå hva tagging går ut på er en smal sak for oss som til daglig arbeider i bibliotek, det handler om gjenfinning og emneord. Riktig nok ikke like standardiserte emneord som vi er vant til fra bibliotekverdenen, men det er (for det meste) logiske og brukervennlige emneord man finner, synes jeg.

Ingen kommentarer: