søndag 30. mars 2008

Wiki

Ting 7 handler om wiki. Ordet wiki kommer egentlig fra Hawaii og betyr kjapp. Det visste jeg ikke fra før. Første gang ordet dukket opp var i 1994 da Ward Cunningham fant opp konseptet og kaltet det WikiWikiWeb. Et viktig prinsipp i en wiki er at hvem som helst, når som helst, kan redigere sider, derfor har heller ingen eierskap til sidene.
Wikiene har utviklet seg videre derfra, og den mest kjente wiki er nå Wikipedia, som finnes på mange språk. (deriblant nynorsk!)


I dagens oppgave har jeg valgt å gå inn på 23tings egen wiki og skrevet bittelitt om en film jeg nylig har sett; den tullete komedien "Without a paddle". Passer bra en kveld man er sliten og trenger å slappe av med en god latter.


I folkebiblioteksammenheng så ser jeg jo godt for meg at en wiki f.eks. kan være veldig nyttig som en samarbeidsbase for bokanmeldelser!

Ingen kommentarer: