lørdag 29. mars 2008

Når ting ikke blir helt som man tenker

Denne seinvinteren har Bibliobambi vært ganske nede for telling, med sykemeldinger og det ene med det andre. Gjennomføringen av de 23 tingene gikk aldeles ikke som planlagt! En krampetrekning like før samling tre blir det likevel tid til her på en lørdags ettermiddag.

Ting tre er RSS-feeds, dette har jeg ikke aktivt brukt til nå, bare blitt forklart hva går ut på, men egentlig tror jeg det ligner på noe jeg allerede gjør; å abonnere på diverse nyhetsbrev. Bare at her er det RSS-leseren som henter nyhetene for meg. Jeg har lest om RSS i Wikipedia, der lærte jeg at RSS opprinnelig betydde Rich Site Summary for så å gå over til å hete Really Simple Syndication til endelig visstnok nå å kalles RDF Site Summary (RDF står for Resource Description Framework). Jeg har opprettet min RSS-leser i Google reader, og lagt inn noen forskjellige feeds der. Noen av de som er foreslått i oppgaven, samt noen musikk-feeder. Bl.a. fra Aftenposten og NRK. Forhåpentligvis blir det flere etterhvert.

Ting fire på kurset er Direkte kommunikasjon (Instant Messaging). Dette kan jeg ganske mye om, for jeg har brukt MSN til chatting i noen år allerede til å holde kontakt med venner og kjente. I den akk så travle hverdagen er det veldig greit å kunne ha kontakt med gode venner man ikke ser så ofte på denne måten. Effektivt er det jo også, fordi man kan ha flere samtaler gående på en gang. Ofte utveksles bilder fra eksempelvis siste ferie, eller tips og lenker til gode overnattingssteder, artige ting på nett osv underveis. Chatting oppleves som en mye mer behagelig måte å "skravle" på enn telefonsamtaler, i hvert fall av Bibliobambi.

Ingen kommentarer: